RAF, RAF, zaburácel svých charakteristickým zvukem stařičký spitfire a rozřízl blankytné nebe.
Přihlížející dav lidí nadšením sledoval let zatím asi u nás nejznámějšího veterána Královského
letectva Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.
Royal Air Force, zkráceně RAF, patřící tedy k britským ozbrojeným silám, je nejstarším vojenským
letectvem na světě. Je tak staré, že se dostalo dokonce do Guinessovy knihy rekordů. Oficiální den
vzniku letectva se datuje k 1. dubnu 1918, a to sloučením Royal Flying Corps a Royal Naval Air
Service. Ale už v roce 1878 rozhodlo ministerstvo války Spojeného království o zkonstruování
vojenského balónu. Zde někdo může namítnout, že přeci Britové nebyli první, kdo použili balón pro
vojenské účely. To je samozřejmě pravda, v tomto ohledu byli rychlejší Francouzi, kteří
horkovzdušný balón využili ve vojenství už v 90. letech 18. století. Balóny však ponechme stranou,
s těmi nikdo žádnou bitvu zatím nevyhrál.
RAF sehrálo od svého vzniku nejednu důležitou úlohu v historii britského vojenského letectví. V
úvodu zmíněný stíhací letoun Spitfire společně se svým kolegou Hurricane a hlavně s odvážnými
piloty různých národností v kokpitech odrazili útoky letounů německé Luftwaffe v bitvě o Británii
v roce 1940 za 2. světové války. Význam těchto téměř čtyři měsíce trvajících každodenních bojů
nad mořem i nad pevninou tkví i v tom, že se jedná o první vojenské střetnutí v dějinách válek
vybojované pouze za účasti leteckých sil.
Pokud jsme zmínili účast různých národností v letecké bitvě o Británii, musíme vzpomenout také
2402 Čechů a Slováků, kteří za 2. světové války sloužili v RAF. Ne všichni byli piloty v
tmavěmodré uniformě, někteří také byli členy pozemního personálu či pracovali v administrativě.
Mezi letecká esa bitvy o Británii patřil i český stíhací pilot Josef František, létající na letounu
Hurricane. S počtem 17 setřelených nepřátelských letadel by obsadil pomyslnou první příčku mezi
zahraničními stíhači RAF. Bohužel jeho mladý život vyhasl dne 8. října 1940 ve věku 26 let, když
se i se svým Hurricanem zřítil z nikdy nezjištěných příčin v Cuddington Way v Ewellu.
Československé letecké jednotky v RAF za druhé světové války pomáhal organizovat Karel
Janoušek. Je jediným Čechoslovákem, který v RAF získal hodnost leteckého maršála, jenž mu dne
17. května 1945 udělil tehdejší britský král Jiří VI.
Filmovou připomínkou účasti českých a slovenských stíhačů v RAF za druhé světové války jsou
mimo jiné filmy Nebeští jezdci z roku 1968 režiséra Jindřicha Poláka, nebo Tmavomodrý svět
režiséra Jana Svěráka z roku 2001. Oba dva vzpomínané filmy rozhodně stojí za zhlédnutí. Každý
totiž jiným způsobem přibližuje život československých letců v Anglii, jejich odhodlání bojovat za
dobrou věc s vědomím, že ne všichni mohou přežít.
Ale vraťme se zpátky ke Královskému letectvu Spojeného království, jehož letouny píší historii už
téměř sto let. Korejská válka, Suezská krize, válka o Falklandy, válka v Zálivu či v Afgánistánu –
tam všude najdeme stopy RAF, jenž patří mezi největší a technologicky nejvyspělejší letecké
vojenské síly na světě. Abychom si udělali představu, jak veliké toto letectvo asi tak je.... k roku
2013 čítá na 34 tisíc příslušníků, k tomu ještě na tisícovku letounů. Leteckým výsostným znakem
letadel RAF je kulatý modro-bílo-červený terč, zatímco znak umístěný na svislé ocasní ploše má
tvar čtverce ve stejných barvách. Oficiálním mottem Královského letectva je od roku 1912 citát
převzatý z latiny „Per ardua ad astra“ (Přes nepřízeň osudu ke hvězdám), který začal být používaný
v té době nově vznikajícími Royal Flying Corps.
Mimo jiných býval členem RAF také britský princ William, který působil na základně ve Wallesu
jako pilot záchranné služby.
Na této stránce používáme soubory cookies. Prohlížením webu souhlasíte s jejich užitím!.
Souhlasím, již toto upozornění nezobrazovat.