Nejstarší vojenské letectvo na světě

Nejstarší vojenské letectvo na světě

RAF, RAF, zaburácel svých charakteristickým zvukem stařičký spitfire a rozřízl blankytné nebe.
Přihlížející dav lidí nadšením sledoval let zatím asi u nás nejznámějšího veterána Královského
letectva Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.

Royal Air Force, zkráceně RAF, patřící tedy k britským ozbrojeným silám, je nejstarším vojenským
letectvem na světě. Je tak staré, že se dostalo dokonce do Guinessovy knihy rekordů. Oficiální den
vzniku letectva se datuje k 1. dubnu 1918, a to sloučením Royal Flying Corps a Royal Naval Air
Service. Ale už v roce 1878 rozhodlo ministerstvo války Spojeného království o zkonstruování
vojenského balónu. Zde někdo může namítnout, že přeci Britové nebyli první, kdo použili balón pro
vojenské účely. To je samozřejmě pravda, v tomto ohledu byli rychlejší Francouzi, kteří
horkovzdušný balón využili ve vojenství už v 90. letech 18. století. Balóny však ponechme stranou,
s těmi nikdo žádnou bitvu zatím nevyhrál.

RAF sehrálo od svého vzniku nejednu důležitou úlohu v historii britského vojenského letectví. V
úvodu zmíněný stíhací letoun Spitfire společně se svým kolegou Hurricane a hlavně s odvážnými
piloty různých národností v kokpitech odrazili útoky letounů německé Luftwaffe v bitvě o Británii
v roce 1940 za 2. světové války. Význam těchto téměř čtyři měsíce trvajících každodenních bojů
nad mořem i nad pevninou tkví i v tom, že se jedná o první vojenské střetnutí v dějinách válek
vybojované pouze za účasti leteckých sil.

Pokud jsme zmínili účast různých národností v letecké bitvě o Británii, musíme vzpomenout také
2402 Čechů a Slováků, kteří za 2. světové války sloužili v RAF. Ne všichni byli piloty v
tmavěmodré uniformě, někteří také byli členy pozemního personálu či pracovali v administrativě.
Mezi letecká esa bitvy o Británii patřil i český stíhací pilot Josef František, létající na letounu
Hurricane. S počtem 17 setřelených nepřátelských letadel by obsadil pomyslnou první příčku mezi
zahraničními stíhači RAF. Bohužel jeho mladý život vyhasl dne 8. října 1940 ve věku 26 let, když
se i se svým Hurricanem zřítil z nikdy nezjištěných příčin v Cuddington Way v Ewellu.
Československé letecké jednotky v RAF za druhé světové války pomáhal organizovat Karel
Janoušek. Je jediným Čechoslovákem, který v RAF získal hodnost leteckého maršála, jenž mu dne
17. května 1945 udělil tehdejší britský král Jiří VI.

Filmovou připomínkou účasti českých a slovenských stíhačů v RAF za druhé světové války jsou
mimo jiné filmy Nebeští jezdci z roku 1968 režiséra Jindřicha Poláka, nebo Tmavomodrý svět
režiséra Jana Svěráka z roku 2001. Oba dva vzpomínané filmy rozhodně stojí za zhlédnutí. Každý
totiž jiným způsobem přibližuje život československých letců v Anglii, jejich odhodlání bojovat za
dobrou věc s vědomím, že ne všichni mohou přežít.

Ale vraťme se zpátky ke Královskému letectvu Spojeného království, jehož letouny píší historii už
téměř sto let. Korejská válka, Suezská krize, válka o Falklandy, válka v Zálivu či v Afgánistánu –
tam všude najdeme stopy RAF, jenž patří mezi největší a technologicky nejvyspělejší letecké
vojenské síly na světě. Abychom si udělali představu, jak veliké toto letectvo asi tak je.... k roku
2013 čítá na 34 tisíc příslušníků, k tomu ještě na tisícovku letounů. Leteckým výsostným znakem
letadel RAF je kulatý modro-bílo-červený terč, zatímco znak umístěný na svislé ocasní ploše má
tvar čtverce ve stejných barvách. Oficiálním mottem Královského letectva je od roku 1912 citát
převzatý z latiny „Per ardua ad astra“ (Přes nepřízeň osudu ke hvězdám), který začal být používaný
v té době nově vznikajícími Royal Flying Corps.

Mimo jiných býval členem RAF také britský princ William, který působil na základně ve Wallesu
jako pilot záchranné služby.